Trasé 2016

Presentasjon av trasé

Last ned

Last ned sporet OffroadValdres2016.gpx Last ned oversiktskart  OffroadValdres2016.pdf (4 MB)

Beskrivelse trasé 2016

Starten går langs idylliske Strandefjorden med asfalt de første 10 km. Da starter første stigning med grus som snirkler seg oppover åssida og går over i kjerrevei på din ferd opp 650 høydemeter og vel 20 km er tilbakelagt. Du bikker 1000-metersgrensa for første gang i dag på Gribbe og løfter du blikket vil du nyte utsikten over store vidder med snødekte 2000-meters-topper i Jotunheimen i synsranda. Så bærer det utfor på sti før dere havner i ei lett avkjølende myr. Det kan være godt etter å ha klatret 700 høydemeter. Mer utfor på sti og kjerrevei venter, før dere tar skarpt høyre over på 800 m grus slakt opp til Liaset. Dere drar vestover i fjellene i småkupert terreng på kjerreveier, stier, småmyrer og gjør en rekke bekkekryssinger. Etter ca 32 km ankommer dere grisefarmen med en liten matstasjon som inneholder banan og drikke på stølslaget Breiset. Slak stigning og småkupert terreng venter fram til Syni på 1.100 moh. Løft blikket og nyt utsikten. Nå venter flere km med fin flytsti og flere bekkekryssinger nedover til Gomobu som er første sjekkpunkt og 42 km er tilbakelagt.

På sjekkpunktet Gomobu vil dere få et stort utvalg av herlig lokalmat som kurv (spekepølse), spekeskinke, majel (kjøttsuppe), lokalt brød, syltetøy, saft, vørterøl og gluten- og alkoholfritt øl. Glutenfritt brød og kjøttsuppe. Banan, appelsin, rosiner, nøttemiks og kaffe blir også servert.

Etter 5 min obligatorisk stopp, eller mer for de som ønsker, drar dere rett sørover ut på stier igjen. 4 km med stier, i flatt og småkupert terreng over Simlehovda venter. Kyr i området bruker også stiene og kanskje finner dere større dumper i stiene enn dere er vandt til. Ta det som en utfordring og få rista litt ekstra på lokalmaten du har inntatt.
Etter vel 1 km på grus kommer dere inn på segmentet som på Strava heter «Gullstier på Gullberghøgda». Kos dere med det, før dere entrer en grusvei gjennom stølslaget Kinnholt. Dere tar skarpt venstre og triller ned en svingete bakke og i det dere kjører over ei bru over Kinnholtåni skal dere rett inn til høyre på dagens første knotesti. 3,2 km med singeltrack i flatt terreng setter balansen på prøve. Dere får også turens største elvekryssing på 25 m over elva Flisa vel halvveis på stien, men vannet når ikke høyere enn til knærne. 54 km er tilbakelagt. Etter en kort parallellkjøring med grusveien på kjerrevei, kan dere finne fram tempoegenskapene dere måtte inneha, når dere skal cruise fra Nøsen inn langs den idylliske Storfjorden med 6 km grusvei. Få i dere mat og drikke og nyt utsikten av vakkert stølslandskap. Mot slutten av grusstrekket snirkler veien seg oppover lia og dere skal over på en kjerrevei som går vel 1 km parallelt med grusveien. Snaut 2 km med grusvei fører dere fram til vegkrysset der dere skal ta ned til venstre. Grusveien ender ved Grønsennstølane i 3,4 km med singeltrack forbi Lengjehovda der utfordringene står i kø med myrpartier, kuopptråkkede groper, litt kjerr og et par elvekryssinger. Noen korte gåstrekk kan forekomme, spesielt i stigningen opp til grusveien ved Nørdre Nøsen som fører dere 3 km til Svult. Fyll på lagrene, for nå venter 5 km sti og kjerrevei i slak motbakke forbi Ormestadstølen før dere kommer til Grønsenn (enkel matstasjon med banan/drike) der 200 m grus fører dere inn på 7 km med singeltrack. Dere bikker 1.100 moh innunder Grønsennknippa. Herlige svingete stier nedover mot Bjørnhovd, med noen tekniske element mot slutten, skaper fare for gledeshyl. 2,5 km slak utforbakke på grus tror vi er kjærkomment nå. Siste stietappe på 3,2 km med markant motbakke opp til Saukollen leder dere inn til sjekkpunkt 3 på Gomobu og min 5 minutt obligatorisk stopp. 89 km er tilbakelagt. Fyll på med deilig lokalmat og stålsett deg til siste lange etappe.

Det bærer tilbake på kjente stier i motsatt retning fra tidligere på dagen, i stigningen opp til Syni. Berg-og-dalbane-stier og bekkekryssinger fører dere tilbake til Breiset og grisefarmen med servering av banan og drikke. Videre i lekent terreng til Liaset. Ta så ned til høyre i retning Hermannshovda blant myr og elvekryssing over Gjølma. Etter passering Hermannshovda venter herlig utforkjøring, både på sti og bratt svingete grusvei. Pass opp for biler her og spesielt når dere krysser en stor grusvei i bunnen av en lang bakke. Etter 1 km artig skogskjøring på sti og blant myrhøl krysser dere Fv. 51 i Tisleidalen (asfalt). Vær obs her! Over gammel steinbru og ta etter hvert til venstre ned Kjærlighetsstien. Etter et kort grusstrekk kommer dere til Merket, der det er servering av fantastiske lapper med nykinna stølsrømme og kaffe. 114 km er tilbakelagt.

10 km grus fører dere inn langs Pardisfjorden, og dere stiger i terrenget opp Einebuvegen mot Maurset. Følg lettsykla sti over til Haraldstølen. Ferden går nordover, inn Ørmekulavegen, og etter hvert over i terreng. Nedoverbakken kommer snart, og vær obs på å svinge skarpt venstre litt nede i bakken på Slettevegen og inn på smal singeltrack opp bratt bakke. Den fører deg over en liten kolle og ned en bakke til en svingete bekkekryssing. Det stiger opp til litt etter Søre Torkjellstølen på grus som går over til kjerrevei. Nå er det bare å cruise på sti/kjerrevei ned til Nørdre Torkjellstølen og en fabelaktig utsikt nordover Øystre Slidre og Jotunheimen. Dere skal over i Stravasegmentet, «Tacolefsa» , som endurogutta har døpt det. En snau km nedover med litt av hvert, akkurat som i tacolefsa hver fredag i «de tusen hjem». Endurogutta kjører dobbelt så fort som oss ned, men ta det i tempoet du ønsker. Kort grusstrekning før finalen blir kronet med fantastisk utforkjøring. 450 høydemeter i rein bonus. En smal kjerrevei som i toppen er BRATT med utforende svinger. Kjør kontrollert og trill ned de bratteste punktene, og husk at du har over 130 km i beina allerede. Etter hvert blir det slakere og god flyt, men et par svaberg er glatte ved væte. Brems ikke akkurat der, er vårt tips! Endurogutta holder 25 km/t i snitt ned Skarsbakkan – det er ikke dagen for å prøve å slå dette!

Dere krysser Sundvoll bru på asfalt, før dere svinger høyre inn gjennom Aurdal Fjordcamping. Ta hensyn til gjestene her! Nest siste stigning i dag unnagjøres på grus, asfalt og kjerreveg før dere kommer opp til Aurdal. Gangveien på nedsiden av E16 kjøres nordover. Vis også hensyn til turgåere her!
Etter noen km skal dere ned i skogen på svingete artig kjerrevei ved Nordåker. Videre følger god barnåldekket flytsti gjennom Norakerskogen som går over i kjerreveg. De siste 2,2 km på grus avsluttes med en 500 m lang motbakke og målgangen ved Leira gamle skule. Dere kan juble, takke hverandre og klappe dere på skuldrene for godt gjennomført mens dere rolig sykler 3 km bort langs Strandefjorden til Fagernes, der parken ved hotellet kan friste med grønn plen og mye annet!

Vel gjennomført Offroad Valdres!

Trasé kart

trase2016

Høydeprofil

høydeprofil

Last ned sporet OffroadValdres2016.gpx Last ned oversiktskart OffroadValdres2016.pdf (4 MB)